Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 5.75 MB)

Silvester Strips catalogus

Alle Vincent en Van Gogh strips

   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-Vincent-en-Van-Gogh-2.jpg

Reeks Vincent en Van Gogh

Auteur(s) Gradimir Smudja (tekeningen)

Genre Novelle

ISBN 9789058857828 (hardcover)

Prijs € 17,95 (hardcover)

Prijs: € 17,95 (Hardcover)

Vincent en Van Gogh2: Drie manen

De bliksem slaat in bij Vincent en Van Gogh. Als kunsthistorisch verantwoorde zombies komen ze uit hun graf te voorschijn en beschikken ze over een speciale kracht: ze kunnen de doeken van de allergrootste schilders betreden. Zo maken de legendarische schilder en zijn geniale kat kennis met een dolkomisch hiernamaals, waarin voor hun schilderijen astronomische bedragen worden neergeteld, waarin de Mona Lisa de toeristen helemaal niet zo vriendelijk toelacht – en waarin het stripverhaal en de schilderkunst absoluut aan elkaar gewaagd zijn.

Vincent en Van Gogh is een frisse kijk op de kunstgeschiedenis. Tekenaar Gradimir Smudja tekende eerder Het Kunstbordeel, over het leven en leefgenoten van Toulouse-Lautrec.

Ter gelegenheid van de release van Vincent en Van Gogh is er in Galerie Silvester te Haarlem (Kleine Houtstraat 11a) van 7 september tot en met 23 november een Gradimir Smudja-expositie met originele pagina's te bezichtigen.

Pagina's

Reageer via FaceBook

2: Drie manen recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: CUTTING EDGE (link)
kunstknipogen in MTV-stijl

Het is al van 2003 geleden dat wij Gradimir Smudja leerden kennen via het eerste deel van 'Vincent en Van Gogh', een tekentechnisch indrukwekkende strip waarin blijkt dat niet Van Gogh, maar zijn kat Vincent alle iconische werken schilderde. Er volgde een reeks rond Toulouse-Lautrec en de Belle Epoque: 'Het kunstbordeel' en Smudja werkte ook mee aan 'Bob Dylan Revisited'. Maar nu keert hij terug naar Van Gogh en zijn harige metgezel met het tweede deel 'Drie manen'.

Blader even door de strip en je vergaapt je meteen aan de buitengewoon geniale tekeningen. Smudja hanteert de verfborstel meesterlijk en stouwt 'Drie manen' vol met vernuftige details en oogstrelende kleuren waarin realisme en impressionisme een innige relatie aangaan. De auteur brengt opnieuw een ware ode aan Van Gogh door het zelf toepassen van de zich herhalende penseelstreken en kleurexplosies die de werken van de grootmeester zo herkenbaar maken.

In 'Drie manen' slaat de bliksem in op de graven van Vincent en Van Gogh, waardoor ze honderd jaar na hun dood terug tot leven gewekt worden. Ze trekken naar Parijs, waar het station Orsay een museum blijkt te zijn en ze een meisje ontmoeten met geheugenverlies. De ontmoeting is het begin van een duizelingwekkende tocht doorheen tijd en kunst om haar terug te brengen bij haar ouders. Ondertussen worden ze op de hielen gezeten door een vervalser die het op de kat Vincent gemunt heeft.

Waar de tekeningen in deze strip indrukwekkend en overrompelend zijn, is het scenario dat ook, maar eerder op een negatieve manier. Smudja schreef een verhaal dat als een straaljager vooruitraast, resulterend in een onrustige leeservaring en ook enkele onregelmatigheden in het verhaal (de onzichtbaarheid van Vincent en Van Gogh bijvoorbeeld). Gigantisch veel verwijzingen flitsen MTV-gewijs voorbij waarin Smudja ongetwijfeld heel veel plezier kon scheppen: van Picasso, naar Degas tot Edward Hopper, maar ook van Hitchcock, naar Marilyn Monroe tot 'The Godfather' en zelfs Kuifje.

Leuk als je ze herkent, maar als je niet vertrouwd bent met al deze figuren uit de kunstgeschiedenis, heb je er uiteraard niet al te veel aan. Wij hadden Smudja liever wat zien knippen in al deze extraatjes om een interessanter hoofdverhaal naar voor te brengen. Nu lijkt het scenario een excuus om zoveel mogelijk te knipogen naar de kunstgeschiedenis.

Smudja gebruikt een heleboel kadreringen waarin hij duidelijk de grens van zijn strip tracht verder te duwen. Maar ook hier heeft dat negatieve gevolgen: al te vaak weet je als lezer niet in welke volgorde je de kaders moet lezen. Zelfs de pijltjes die hier en daar aangeduid staan helpen niet, waardoor het verknipte, gejaagde gevoel dat deze strip oproept des te meer wordt versterkt.

Wij kunnen alleen maar besluiten dat, hoewel Smudja met 'Drie manen' een uitdagende strip afgeleverd heeft, hij ons tegelijk hoofdpijn heeft bezorgd met een rommelig, dolgedraaid scenario. De stroom aan prachtige, adembenemende beelden maken veel goed, maar bijlange niet alles: opluchting is namelijk geen gevoel die je zou mogen voelen bij het uitlezen van een strip.

* * (2 van 5 sterren)

Ellen Loncke
© Cutting Edge - 5 november 2012

Externe recensie, bron: Veonica Magazine (link)
Met Gradimir Smudja zouden we graag een avond op stap willen. Na het lezen van deze nieuwe Vincent en Van Gogh zijn we er namelijk van overtuigd dat hij de oorspronkelijke uitvinder van de vloeistofdia is. 'Drie Manen' – het tweede album over een weinig getalenteerd kunstenaar en zijn geniale kat – is een schitterende, bizarre en volkomen dronken trip door Parijs. en Hollywood. en de bodem van een fles absint. Vanwaar het uitzicht overigens uitstekend is. Je begrijpt het niet meer? Wij ook niet. Maar ga zitten, neem een borrel en geniet. Smudja is een groot kunstenaar. (ASH)
* * * * (4 van 5 sterren)

Externe recensie, bron: ENOLA.be (link)
Gradimir Smudja heeft intussen zijn plek gevonden tussen de groten in de stripwereld. Met dit tweede deel van Vincent en Van Gogh verraste hij toch wel vriend en vijand. Niemand had trouwens dit vervolg verwacht.

Met zijn eerste, titelloze deel van Vincent en Van Gogh kreeg Smudja zijn eerste grote bekendheid bij ons. In de eerste plaats was zijn succes te danken aan het schitterende schilderwerk. Elk prentje is een kunstwerkje op zich. In de tweede plaats zijn er de verhaallijnen, die werkelijk alle kanten uitgaan. In het eerste deel kregen we nog een vrij strak verhaal op ons bord. Van Gogh bleek immers helemaal geen geniaal schilder, maar het was zijn kat Vincent die de grote artiest was. Een ware kunstige persiflage op het verhaal van de gelaarsde kat.

Het eerste deel, een op zichzelf staand verhaal, werd vervolgens opgevolgd door de reeks Het Kunstbordeel, waar Toulouse-Lautrec de scepter zwaaide. Hiervan verschenen intussen al vier delen. Het laatste wapenfeit van Smudja was zijn bijdrage aan de verstripping van Dylanliederen in Bob Dylan Revisited. In het Kunstbordeel zagen we de vervreemding in de verhaallijnen toenemen. Dit terwijl het niveau van de tekeningen/schilderijen onverminderd uitzonderlijk hoog bleef.

Maar dan plots, eind 2012, verschijnt daar deel 2 van Vincent en Van Gogh. En dat zullen we geweten hebben. Een wervelwind aan personages en decors passeren de revue. Vincent en Van Gogh komen door een plotse blikseminslag terug tot leven als redelijk intacte zombies. Zo wisselen de filmset van Hitchcock, die hun leven verfilmt, het Hollywood van de jaren ’50 en de geschiedenis van Gare/Musée d’Orsay elkaar in een razend tempo af. Ze reizen door de tijd, samen met ‘Maan’, een meisje dat overreden werd en ook zweeft tussen leven en dood. Het hiernamaals blijkt echter een rollercoaster aan indrukken te bieden.

Het is knap hoe Smudja de schilderijen en beelden in Musée d'Orsay als levende personages en decors beschouwd. Dit leidt tot ware slapsticktoestanden, bevreemdende effecten en voor de quizliefhebbers een ware opgave om de bestaande werken, personages en gebouwen te herkennen.

Het blijft echter de vraag hoe je deze strip moet lezen. Je moet vooral geen moeite doen om het verhaal te begrijpen, maar beschouw het als het doorbladeren van een kunsthistorisch tijdschrift met op de achtergrond wat free jazz en een tekst als dadaïstisch proza. Voor wie er een diepzinnig verhaal achter zoekt, zou het wel eens een teleurstellende ervaring kunnen worden. Beschouw Smudja dan ook eerder als een artistiek illustrator in plaats van een echte stripauteur. Dat merk je trouwens ook aan het succes van zijn tentoonstellingen in heel Europa.

Het blijft ook vreemd dat een intussen 56-jarige Joegoslaaf, die zich in het Italiaanse Lucca vestigde, een voorliefde heeft voor de Franse/Parijse kunstwereld van de 19de eeuw. Maar aangezien je alles van hem kan verwachten, zou het volgende deel wel eens de renaissance als thema kunnen hebben. In elk geval is elk deel van zijn kunststrips een werk om te koesteren.

Eric d'Hooghe
24 december 2012

Externe recensie, bron: MOORSMAGAZINE.com (link)
Klaar voor een krankzinnig verhaal? Hou je vast. De schilderijen van Van Gogh werden in dit stripverhaal niet door een man, maar door zijn kat Vincent geschilderd. De kat en de man staan in dit boek bovendien op uit de dood en beleven de meest krankzinnige avonturen, waarin een bijna dood weesmeisje een rol speelt, maar ook de filmwereld van Hollywood.

Voor filmfreaks is dit boek hoe dan ook een absolute aanrader, want tekenaar Gradimir Smudja weet zo onvoorstelbaar veel filmcitaten door het boek te strooien dat je de gemiddelde filmquizdeelnemer er helemaal gek mee zou kunnen krijgen. Zo weet hij Hitchcock's The Birds bijvoorbeeld heel mooi te combineren met Van Gogh's korenveld met kraaien.

Smudja laat zijn fantasie op meer plaatsen volledig gaan, bijvoorbeeld als Vincent en van Gogh 's nachts het Musée d'Orsay bezoeken, waar alle door Vincent geschilderde schilderijen tot leven komen. Het verhaal stuitert soms alle kanten op, reizend door de tijd en door de kunstgeschiedenis, maar is zo verbluffend getekend, met zo veel halfverborgen grappen en verwijzingen, dat je het blijft doorbladeren, lang nadat je het uit hebt.

Kunst, film en de licht anarchistische humor van Smudja vormen met elkaar een onweerstaanbare combinatie. Een aanrader, kortom.

Externe recensie, bron: Stripnieuws (link)
In het eerste boek van Smudja over Van Gogh onthulde hij dat er sprake is van Vincent die niet kan schilderen en de kat Van Gogh die alle werken maakte die wij nu als stukken van Vincent van Gogh kennen. Eenmaal dood staan ze op een dag weer op en daar begint het tweede deel over Vincent en Van Gogh, getiteld Drie manen. De schilder en zijn kat ontmoetten in dit deel een meisje dat op de rand van de dood zweeft. Om die reden kan ze met met de twee doden een bizarre reis door de tijd maken. Het verhaal doet denken aan Alice in Wonderland. De tijdreis brengt de drie naar onder meer de Eerste Wereldoorlog en naar de verre toekomst. Constant zijn er verwijzingen naar kunstenaars en kunstwerken, maar ook naar films. Verschillende keren duikt Alfred Hitchcock op in dit verhaal. Op een gegeven moment maakt Van Gogh tijdens de reis een nieuw schilderij. Het meisje, inmiddels Maan genoemd, schommelt en op de achtergrond zijn drie manen te zien. Als het schilderij af is, wordt het gevonden en als grote nieuwe vondst gepresenteerd. Daarmee is de reis van Vincent en Van Gogh met Maan dan ook meteen voorbij. De kat en de schilder verdwijnen weer in hun graf en haar leven wordt op de operatietafel gered. Ze ontmoetten elkaar weer als ze in het Musée D'Orsay voor een zelfportret van Vincent staat.

Bizar, geniaal avontuur door de tijd en de kunstgeschiedenis. De talloze verwijzingen lezen als een spannende quiz. En geweldig getekend. Topper!

Externe recensie, bron: STRIPSPECIAALZAAK.be (link)
De albums van Gradimir Smudja samenvatten, is een haast onbegonnen werk. Niet alleen vanwege de talloze verwijzingen naar artiesten, kunstwerken, plaatsen, films, et cetera, de man heeft een eigen manier van vertellen, eentje die niet altijd even duidelijk is. Pas op, het is hem gegund. Een man die, laat ons wel wezen, van elk kadertje een schilderij maakt dat niet zou misstaan in gelijk wel kunstmuseum, vergeven we veel.

Al springend en hoppend van schilderij naar film, van heden naar toekomst en verleden, en passant dan ook nog eens ferm spelend met de pagina-indeling, creëert hij een strip die je anders moet lezen dan de meeste strips. Je moet hem ondergaan als een koortsdroom, als een reeks beelden die je voorbijflitst in de vroege uren, wanneer de maan hoog staat en de absinth zijn werk doet op je aan Morpheus overgeleverde brein.

We dachten ook dat we hem wel kenden, deze duivelskunstenaar, die op onnavolgbare wijze de strip gepaard heeft met de schilderkunst en dat bastaardkind op een nietsvermoedende wereld heeft losgelaten. Dat hij ons ging verbazen, omver blazen met zijn talent, ja, dat hadden we verwacht. Dat hij ons een paar keer ging verliezen in dat sprookjeswoud van verwijzingen, decors en personages, dat is deel van de ervaring. Met Het Kunstbordeel heeft hij ons meermaals ook aan het lachen gebracht. Maar dat hij ons ook kon ontroeren, dat is een nieuw aspect van deze artiest dat naar voor komt in dit album.

Een vriend, die niet veel feeling heeft met de negende kunst wist te zeggen: "Dit is nu een strip die ik wel zou lezen". We zouden zelfs meer zeggen: dit is een album dat iedereen dient te lezen. Een onmisbaar album.

En als je ons nu zou willen excuseren, we moeten nog een beetje gaan liggen... we zijn er een beetje duizelig van geworden. Maanziek zou je kunnen zeggen.

> WIM DE TROYER
augustus 2012


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door Van der Loo & Co B.V.