Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 11.25 MB)

Silvester Strips catalogus

Alle Portugal strips

  • Portugal
   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-Portugal.jpg

Reeks Portugal

Auteur(s) Cyril Pedrosa (tekeningen)

Genre Novelle

Pagina's 272

ISBN 9789058857798 (hardcover)

PortugalPortugal

Soms verliest het leven al zijn kleur. Striptekenaar Simon Muchat maakt een creatieve en existentiŽle crisis door. Wanneer hij een paar dagen te gast is in Portugal, vindt hij als bij toeval iets wat hij er helemaal niet was komen zoeken: de geuren van zijn ≠kindertijd, de sfeer en de geluiden van vervlogen vakanties, het licht van de Portugese zon en de warme hartelijkheid van een vergeten familie.  Wat is het geheim van de familie Muchat? Waarom voelt Simon zich nergens thuis? En waarom raakt deze taal, die hij niet verstaat, hem zo tot in het diepst van zijn ziel? De zoektocht naar zijn afkomst biedt hem antwoorden en weer nieuwe vragen, en naarmate hij stukje bij beetje zijn eigen geschiedenis ontrafelt, krijgt Simons bestaan opnieuw kleur.

In het grensgebied van de 'autofictie' schetst Cyril Pedrosa (Drie Schimmen) een humoristisch en kleurrijk verslag vol spontane emotie, een essentieel verhaal over de zoektocht naar de eigen identiteit.

Portugal won begin 2012 in Angouleme de Albumprijs van FNAC. 

Pagina's

Reageer via FaceBook

Portugal recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: www.ouderparticipatie.be (link)
Als je Portugal van Pedrosa in de boekhandel ziet liggen kan het niet anders of je bent er meteen op verliefd. Althans dit is mij overkomen. Het boek zelf is prachtig uitgegeven met een harde kaft, gebonden en met een leeslint, zalig.

Pedrosaís doorschijnende tekenstijl en het zacht kleurengebruik maken dit boek een streling voor het oog. Het is een semi-autobografisch verhaal over Simon, een striptekenaar die behoorlijk depressief is en daardoor niks meer op papier kan zetten, geen fut meer heeft en gewoon overleeft. Uiteindelijk beslist hij om zijn roots in Portugal op te zoeken, eigenlijk vrij doelloos. Eens in Portugal aangekomen wordt hij geraakt, bedwelmd door de taal en het Portugese leven. Langzaam zie je hem 'ergens' uitkrabbelen. Het boek is opgedeeld in drie hoofdstukken. Je vraagt je af wat er in hemelsnaam gaat gebeuren terwijl je het eerste hoofdstuk en het tweede hoofdstuk leest. Geniet van de tekeningen, de prachtige anekdotes want pas in het laatste hoofdstuk valt alles op zijn plaats.

Een 'meesterlijk' boek.

Ik leg het apart om opnieuw te lezen, om te genieten van die heerlijke zachte inkleuringen.

The making off: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KzavAGsjHr8

Externe recensie, bron: CADOC.nl (link)
Van alle graphic novels die mij de afgelopen twee jaar onder ogen zijn gekomen, maakte Portugal van Cyril Pedrosa de meeste indruk. Waarom is niet eens zo eenvoudig uit te leggen. Weliswaar zijn de tekeningen prachtig en het kleurgebruik meer dan subtiel maar het is niet een epische vertelling. De kracht van Portugal schuilt wat mij betreft in iets heel anders. Zelden heb in een graphic novel gelezen waarbij je zo dicht op de hoofdfiguur komt. Ontroerend, intiem en schitterend getekend.

In Portugal staat de creatieve en existentiŽle crisis van striptekenaar Simon Muchat centraal. Iedere levenslust lijkt uit hem weggevloeid te zijn en van werken komt niets meer. Ook op het persoonlijke vlak lijkt niets meer te bloeien. Met zijn passieve houding saboteert hij bewust of onbewust de relatie met zijn vriendin waarmee hij samenwoont. Het leven door zijn ogen is een stopverfgrijze wereld geworden.

Dat verandert wanneer hij een paar dagen te gast is in Portugal, het land van zijn voorvaderen. Hij vindt er iets terug waarvan hij niet wist dat hij het had verloren. De geuren, klanken en licht van dat land lichtten een grijze sluier van zijn bestaan en zorgen voor meer kleur in zijn leven. Cyril Pedrosa nut wat dat betreft de middelen van de graphic novel volledig uit. Tot Simon Muchat's aankomst in Portugal waren zijn tekeningen voorzien van deprimerende grijzen en groenen. Daarna zien we een veel rijker kleurenpallet in de tekeningen terug.

Pedrosa gebruikt kleuren ook om de flashbacks in het verhaal meer kracht bij te zetten. Zo neemt hij je met aquablauwe tinten mee naar de jeugdjaren Simon Muchat. Het zijn prachtige scŤnes met weinig woorden maar met betoverde tekeningen waarin zich een meesterverteller en een meestertekenaar openbaren.

De speurtocht naar Simon Muchat's familieverleden in Portugal laat zich niet vergelijken met een rit in een achtbaan maar eerder met het volgen van een rustig meanderende rivier waarbij iedere bocht iets meer duidelijk wordt over zijn verre familieleden. Dat het Pedrosa lukt om je ondanks deze vertragingen in het verhaal je toch volledig mee te nemen is een aanzienlijke prestatie.

Met een vlotte pen en dito penseel weet Pedrosa je met Portugal mee te nemen in een verhaal dat, volgens de schrijvers van de tekst aan de achterkant van het boek, in het grensgebied van de 'autofictie' verkeert. Een intense en ontroerende aanrader!

Externe recensie, bron: MOORSMAGAZINE.com (link)
Portugal is een grootformaat hardcover fullcolor graphic novel die die benaming voluit verdient, want hier zou de term "stripverhaal" volstrekt tekortschieten om de diepgang en de gelaagdheid van dit boek recht te doen.

Cyril Pedrosa vertelt in Portugal het verhaal van een striptekenaar die in Portugal geboren is, daar ook zijn eerste jaren heeft doorgebracht, en toen met zijn familie naar Frankrijk is geŽmigreerd. De tekenaar zit middenin een zware depressie en heeft geen zin meer in tekenen, in de relatie met zijn vriendin en in het leven. Dan krijgt hij een uitnodiging voor een stripfestival in Lissabon.

Daar raakt hij betoverd door de klank van de taal, en komt er ineens, om te beginnen voorzichtig, maar later uitbundiger, kleur in het verhaal, letterlijk en figuurlijk. En dat is waar Pedrosa je als lezer ook weet te betoveren, want hij vertelt niet alleen een aantal verhalen door elkaar heen (van de tekenaar Simon, zijn vader, zijn opmerkelijke familie, zijn vriendin), maar switcht ook van heden naar verledens, en weet hij door kleurgebruik de sfeer en de stemming van de hoofdpersonen perfect te versterken.

En dat niet alleen. Als lezer word je ook meegesleept in het verhaal, en onderga je bijvoorbeeld de familiebijeenkomsten ook op een bepaalde manier door de magnifieke kleuren die Pedrosa gebruikt.

Daar komt bij dat hij in de gesprekken die gevoerd worden heel mooi suggestief kan zijn - je leest tussen de regels door, waarbij de tekeningen en de gelaatsuitdrukkingen en, opnieuw, de kleuren je mee het verhaal in slepen.

Portugal is het verhaal van een depressie, van melancholie, maar ook van ontheemdheid, van emigratie, van vriendschap, familie, liefde, relaties, en over de zoektocht naar een eigen identiteit, en dat alles meeslepend en met liefde verteld, met warmte en humor.

Het is ook, wat je bij een "stripboek" misschien niet zou verwachten, een boek om minstens twee keer te lezen, want het zit zo mooi in elkaar en er wordt zo veel verteld dat je alle verbanden pas echt goed ziet als je het een tweede keer leest. En daarna blijft het een boek om eindeloos door te bladeren, gewoon omdat de tekeningen zo adembenemend mooi zijn.

Portugal is een absolute aanrader, en de terechte winnaar van de Albumprijs van FNAC - AngoulÍme 2012.

Externe recensie, bron: STRIPSCHAP.nl (link)
De stripmaker Cyril Pedrosa heeft twee jaar gezwegen. Met Portugal doorbreekt hij de stilte en kan iedereen waar hij mee bezig is geweest.
Pedrosa's alter ego Simon verkeert in een fase van zijn leven waarin hij niet meer weet wat hij wil en moet. Met zijn vriendin Claire die graag een huis wil kopen, dreigt het vast te lopen. Hij is dan ook blij als hij er even uit kan, bijvoorbeeld naar een stripbeurs in Portugal. Daar komen zijn voorouders vandaan, maar hij is er al heel lang niet geweest. Het land bevalt hem en maakt hem nieuwsgierig. Weer terug in Frankrijk maakt hij het uit met Claire en maakt hij een reisje met zijn vader naar een familiefeest in de Bourgogne. Daar hoort hij van zijn oom, tante en vader van alles over de familie. De optelsom wordt in het derde deel van het boek gemaakt. Simon neemt een sabbatical en bezoekt zijn neef in Portugal. Die biedt hem het oude huisje van de familie in de provincie aan om eens tot zichzelf te komen. Simon is aanvankelijk van plan er ook nog wat te werken, maar het komt er niet van. Hij leert Portugal en de Portugezen kennen en voelt zich ineens een completer mens. Alsof de onbekendheid met zijn afkomst afkomst hem altijd gehinderd heeft zich een compleet mens te voelen. Het boek besluit met een verzoek in een brief aan zijn vader om samen eens Portugal te bezoeken.
Het in drie delen opgeknipte verhaal geeft per hoofdstuk een fase in de ontwikkeling van Simon aan. De kleuren en tekenstijl worden met reden afgewisseld. Zo is het eerste deel veelal flets van kleur, het tweede deel met het familiefeest is veelal donker gekleurd. Ik zie daarin het voor hem 'duistere' familieverhaal. In het laatste deel zijn de kleuren bont, helder en licht. Kleur en stijl dragen dus sterk bij aan de sfeer van het boek. De stemming meandert tussen licht melancholiek aan het begin en opgetogen aan het eind. Pedrosa heeft met Portugal een intiem en magistraal werk afgeleverd. En het boek is ook nog eens prachtig gemaakt.

Externe recensie, bron: STRIPTIP.nl (link)
Indrukwekkend meesterwerk
Soms verliest het leven al zijn kleur. De Franse striptekenaar Simon Muchat maakt een creatieve en existentiŽle crisis door. Een chique omschrijving van wat wij hier ongeveer een burnout noemen, zeg maar. Wanneer hij voor een stripfestival een paar dagen te gast is in Portugal, vindt hij als bij toeval iets wat hij er helemaal niet kwam zoeken: de geuren van zijn kindertijd. De sfeer en de geluiden van vervlogen vakanties, het licht van de Portugese zon en een tijdje later, de warme hartelijkheid van een vergeten familie.

Mysteries
Wat is het geheim van de familie Muchat? Waarom voelt Simon zich nergens thuis? En waarom raakt deze taal, die hij niet verstaat, hem tot in het diepst van zijn ziel? De zoektocht naar zijn afkomst biedt hem antwoorden. Maar ook nieuwe vragen. En naarmate hij stukje bij beetje zijn eigen geschiedenis ontrafelt, krijgt Simons bestaan opnieuw kleur. In het grensgebied tussen autobiografie en fictie schetst Cyril Pedrosa (Drie Schimmen) een humoristisch en kleurrijk verslag vol spontane emotie. Een essentieel verhaal over de zoektocht naar de eigen identiteit.

IJzersterk
Het verhaal staat als een huis. Alhoewel, Casa is misschien een betere keuze. Het is meerlaags. Familiedrama's, twijfel, liefdesgeschiedenissen en een aantal vader-zoon-vertellingen. Het is zoeken naar een tegengeluid. Want als we er dan per se een kniesoortje in moeten gooien is dat het veelvuldig gebruik van de Portugese taal. Persoonlijk vind ik het de zoveelste verrijking van dit omvangrijke werk - 24◊31 cm, 261 pagina's, hardcover - maar ik kan me voorstellen dat een luie lezer het ontcijferen overslaat.

Betoverend
Niet alleen de hoofdpersoon, Simon Muchat, krijgt antwoorden op zijn vragen. Als lezer ontdek je bijvoorbeeld hoe je gevoelens moet tekenen. Hoe je een zinderende zomer vastlegt op papier. Op weergaloze wijze geeft Pedrosa tekenles. Daar waar het bejubelde Habibi van Craig Thompson altijd een beetje afstandelijk blijft door het pure zwart-wit, word je hier juist deelgenoot van wat Muchat voelt. Niet alleen de gevoelige inkleuring, afgestemd op zijn emotie, roept herkenning op. De kenmerkende gelaagdheid, de schijnbaar vluchtige pennenstreken en haast nonchalante stijl eisen vanzelfsprekend je volledige aandacht op. Een meesterwerk om ademloos van te genieten. Niet zomaar won Portugal de FNAC Albumprijs in AngoulÍme. Nu al een klassieker. Deze gaat meteen onze top tien in.

Externe recensie, bron: ENOLA.be (link)
Echt overtuigen doet Portugal niet. Overmeesteren is een correcter woord. Cyril Pedrosa haalt een waar huzarenstuk uit.

Het was al lange tijd bekend dat de Franse stripauteur Cyril Pedrosa aan een lijvig nieuw boek werkte. Bovendien zou het verhaal zich afspelen in Portugal, het land waar zijn familie oorspronkelijk vandaan komt. Via enkele previews die online verspreid werden, groeiden de verwachtingen stilaan naar ongekende hoogten. Enkele maanden na de Franse uitgave verschijnt Portugal nu ook in het Nederlands bij Silvester, de uitgeverij die ook al Drie Schimmen vertaalde.

Simon Muchat is een semi-autobiografische afsplitsing van de auteur zelf. Als striptekenaar gaat hij onophoudelijk gebukt onder grote twijfels en onzekerheid. De relatie van Simon lijdt hier zwaar onder. Tegelijk is hij nog niet klaar met het verwerken van zijn Portugese verleden. Een bezoek aan een Portugees stripfestival brengt bij hem allerlei gevoelens los die hem niet meer loslaten. Uiteindelijk drijven ze hem opnieuw naar Portugal, waar hij de confrontatie aangaat met zijn verleden. Hij ontmoet er verschillende familieleden die verhalen kunnen vertellen over Simons vader en grootvader. Portugal ontvouwt zich als een lappendeken van kleine, aangrenzende verhalen die samen een complexe puzzel vormen.

In 2007 verscheen met Drie Schimmen een eerste grote graphic novel van Cyril Pedrosa. Daarin blonk hij uit in zwierige tekeningen en een scenario dat voldoende ruimte liet aan emoties. Na verschillende korte reeksen van albums maakte hij de overstap naar het lijvigere stripwerk. Nadien bleef het lange tijd stil, enkel onderbroken door het verschijnen van twee delen van Autobio, een gagstrip rond ecologisch bewustzijn. Portugal betekent voor Cyril Pedrosa opnieuw een grote stap vooruit als auteur. Het boek telt ruim 270 bladzijden in kleur. Pedrosa varieert binnen eenzelfde kader volop met verschillende tekenstijlen en inkleurtechnieken. De kleuren in dit album worden doelgericht gehanteerd om de toon van bepaalde hoofdstukken mee te bepalen. Hier en daar wordt de leeservaring hierdoor bemoeilijkt, maar voor de aandachtige lezer is Portugal echt een schatkist vol memorabele momenten. Het is verfrissend hoe de auteur bovendien de complexiteit van bepaalde figuren eerbiedigt. Niemand is goed of slecht, maar heeft daarentegen wat onhebbelijke kantjes. Pedrosa overtuigt daarin.

In het Frans verscheen Portugal in de collectie Aire Libre van Dupuis. Nochtans werd het niet vertaald binnen de bestaande Vrije Vlucht-collectie, maar door uitgeverij Silvester. Het oorspronkelijke, grote formaat wordt geŽerbiedigd, waardoor het album een kloeke kolos van verschillende kilo's geworden is. Inhoudelijk en vormelijk is Portugal bijgevolg een album dat kan tellen. Cyril Pedrosa toont volop zijn kunnen in een prachtig album dat voor iedere lezer wat te bieden heeft.

Score: 8 (van 10)

Marc Bastijns - 09 juli 2012

Externe recensie, bron: ELSEVIER.nl (link)
Cyril Pedrosa verandert in de monumentale strip Portugal voortdurend van stijl. Schetsmatige tekeningen en grafische oplossingen wisselen elkaar af. Waar het ene deel ingetogen van kleur is, baden andere pagina's in mediterraan licht. Het past bij zijn verhaal. De Franse tekenaar Simon Muchat Ė depressief en in een creatieve impasse Ė gaat naar het huwelijk van zijn nicht in Portugal. Door de hartelijkheid van zijn familie, waarmee hij lang geen contact had, besluit Simon te blijven om zich te verdiepen in de geschiedenis van zijn voorouders die als gastarbeiders naar Frankrijk gingen. Wat volgt, is een zoektocht naar zijn eigen identiteit die zo briljant is getekend dat het bijna pijn doet.
- Peter ter Mors

Externe recensie, bron: VERONICAMAGAZINE.nl (link)
Fenomenale sfeer!
We werden getipt door uitgeverij Silvester dat Portugal van Cyril Pedrosa eraan zat te komen. Onze hartslag ging meteen omhoog, want Drie schimmen (2007) van Pedrosa staat ons nog steeds vers in het geheugen. afgelopen week was het zo ver: het 261 paginaís dikke Portugal viel met een harde klap op ons bureau en wij wisten toen al dat we 261 pagina's gingen genieten. Hoofdpersoon Simon Muchat is leeg. Hij mist inspiratie voor zijn werk en voor zijn relatie. een kort bezoek aan Portugal maakt veel in hem los: jeugdherinneringen, geuren en geluiden. Vanuit vier oogpunten zien we Simon zijn Portugese wortels ontdekken. Pedrosa weet op fenomenale wijze een warme, mooie, vertederende sfeer te creëren die het verdient om keer op keer herlezen te worden.
***** (5/5 sterren)

Externe recensie, bron: STRIPSPECIAALZAAK.be (link)
Simon Muchat heeft het lastig. Lastig met zijn job als striptekenaar. Lastig met zijn vriendin die zich wil nestelen. Maar vooral heeft hij last met zichzelf. Hij snakt echt naar een nieuwe start. Zo even weer alles achter laten, totaal vertrekken en vanaf nul weer alles opbouwen. Simon heeft al in zeven steden gewoond, maar mist er geen enkele. Vreemd genoeg voelt hij zich overal direct thuis, maar terzelfdertijd ook nergens. Om zijn zinnen te verzetten gaat hij in op een uitnodiging om een paar dagen te signeren op een onbeduidend stripfestivalletje in Portugal. Eenmaal aangekomen ontwaakt hij. Een grote leegte binnenin wordt opgevuld met geuren, kleuren en vooral met de warme Portugese klanken, een taal die hij totaal niet verstaat maar wel begrijpt. Dit is het! Terug thuis in Frankrijk laat het land van zijn grootouders hem niet los. Hoe? Wat? Waarom is zijn vader er weggegaan? Een trouwfeest van een verre nicht binnen enkele maanden moet raad brengen. Simon gaat er op zoek naar oude verhalen. Zijn oude verhalen.

We schrokken even toen we bovenstaande samenvatting herlazen. Het komt zo zwaar over. Zo peilloos melancholisch. Toegegeven, dat is deze 264 bladzijden tellende turf ook wel enigszins. Maar Portugal is tevens een van de meest dartele beeldromans van de jongste jaren. Portugal is immers een echt groeiboek. Hoe dieper je in het leven van de Muchats kruipt, hoe opener het verhaal wordt. Deze spontaniteit ervaar je ook in de tekeningen. Cyril Pedrosa begint donker en somber in de krabbelstijl die we kennen van zijn Drie Schimmen. Maar net zoals in Judith Vanistendaels Toen David Zijn Stem Verloor, wordt de tekenstijl aangepast naargelang de situatie. Vaak karikaturaal, een enkele keer realistisch. Soms helemaal uitgepuurd, plots overvol. En wanneer het hoofdpersonage Simon zich helemaal openstelt voor zijn omgeving worden de tekeningen zelfs transparant. Als laagjes over elkaar, bewegen zijn figuren dan Brecht Evens-gewijs over het papier. Prachtig.

Hoewel Pedrosa bijna elke dag een volledige plaat heeft getekend, struikel je haast over de memorabele pagina's. Dat is mede te danken aan de schitterende inkleuring die de gebeurtenissen volledig ondersteunen als een gevoelsbarometer. En als dit alles nog eens perfect gedrukt en vormgegeven is... dan heb je een absolute topper.

Portugal is dus veel meer is dan een zinnenprikkelend salontafelboek. Portugal kan je blijven herlezen... of je nu thuis bent in het land waar je bent geboren, of je je thuis voelt waar je woont, vrienden en een leven hebt.

> WOUTER PORTEMAN
mei 2012

Externe recensie, bron: CUTTINGEDGE.be (link)
Er is maar ťťn waarheid, en die is goed

Liefst zouden we in kleinere lettertjes schrijven. Om bescheiden te blijven. Wie iets uitschreeuwt, wordt meestal niet serieus genomen. De film die een Oscar wint, wordt gewantrouwd. Maar laten we het toch maar zeggen, de bom mag ontploffen: 'Portugal' is een van de beste strips ooit.

Onverwacht is dat niet. Cyril Pedrosa, verantwoordelijk voor 'Portugal', maakte eerder al 'Drie Schimmen'. Een weergaloze vertelling, een schot in de roos, in je hart en alles wat er mee te maken heeft. Een successtrip dus. De verwachtingen na 'Drie Schimmen' waren immens. Hoe zou een auteur zoiets kunnen opvolgen? Met 'Portugal' dus.

Iets helemaal anders. Geen sprookje deze keer, maar een semi-autobiografisch verhaal over een striptekenaar, Simon, die op zoek gaat naar zijn roots. Simons grootouders komen uit Portugal, maar echt kennen heeft hij ze nooit gedaan. Een band met het land heeft hij niet, dacht hij. Tot hij uitgenodigd wordt op een Portugees stripfestival. Hij verblijft drie dagen in het land en er verandert iets. Wat, dat lees je in de daaropvolgende 225 pagina's.

Hoe moet je iets omschrijven dat je zo goed vindt? Door te zeggen dat het verhaal diep gaat, psychologisch zo sterk is dat het herkenbaar wordt voor iedereen die twee armen en twee benen heeft? Of door de tekeningen te omschrijven? Want die zijn zo fantastisch dat het bijna misdadig wordt. Subtiel, ze staan niet in dienst van het verhaal, ze zijn het verhaal. In kleur, compositie, realiteit en originaliteit ademen ze uit wat Simon voelt en denkt. Het Portugal dat hij bezoekt is zo vrolijk zonnig dat je de verfrissende zeewind voelt die het zweet tegenhoudt. Het terras in het zuiden van Frankrijk dompelt je onder in een aangename, naar pastis ruikende, donkerblauwe nacht.

Moeten we het hebben over de details die alles vervolledigen? Vermelden dat de manier waarop Pedrosa mensen tekent indruk maakt - vrolijk realistisch maar met een Disney-expressiviteit, zonder de morele of irritant relativerende toon van de films. Dat hij experimenteert in stijl zonder dat het opvalt of arty-farty wordt?

We houden het misschien best kort, omdat kleiner schrijven niet kan en omdat lofbetuigingen snel vervelen. 'Portugal' is gewoon machtig in verhaal, personage, tekeningen en sfeer. Je voelt als nooit tevoren de wind, de zon, de twijfel. Hoe Pedrosa het doet, weten we niet. Hou je enkel van supermannen, of ga je niet verder dan 'Suske en Wiske', laat dit dan liggen. Maar weet dan ook dat je nog veel bij te leren hebt.

Tom Stessens
© Cutting Edge - 17 juni 2012


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door Van der Loo & Co B.V.