Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 12.73 MB)

Silvester Strips catalogus

   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-Prins-Valiant-27-Jaargang-1963.jpg

Reeks Prins Valiant

Auteur(s) Hal Foster (tekeningen)

Genre Actie / avontuur

Pagina's 56

ISBN 9789463062510 (hardcover)

Prijs € 16,95 (hardcover)

Prijs: € 16,95 (Hardcover)

Prins ValiantJaargang 1963

Prins Valiant is met recht een klassieker. In dit deel staat Noord-Wales op het randje van oorlog. Cidric, de nieuwe koning van het noorden, wil zijn koninkrijk uitbreiden. Koning Arthur stuurt Sir Kay naar Wales om omringende steden te beschermen tegen het geweld van de tiran.

Zelfs na 27 jaargangen tekende Hal Foster, met zijn uitmuntende oog voor detail, prachtige decors. Alle strippagina’s zijn opnieuw vertaalden digitaal gerestaureerd. Een must voor iedereen die van humor en avontuur houdt.

Pagina's

Reageer via FaceBook

Jaargang 1963 recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: Jouster Courant (link)
In de jaargang 1963 van Prins Valiant, oorspronkelijk verschenen in de zogenaamde Sunday-pages, de zondagsbijlage van de Amerikaanse kranten vol stripverhalen, werd wekelijks één pagina gepubliceerd. Los van het grote formaat waarop de strip werd gedrukt, waren het de warme pastelkleuren, die elke pagina zo aantrekkelijk maakten. In ons land verscheen in 1977-1978 ‘De Stripkoerier’, een krant die vooral de oude Amerikaanse strip herdrukte, zoals deze daar oorspronkelijk verschenen was. De ‘Prins Valiant’- strip was hierin qua uitvoering vrijwel identiek aan het Amerikaanse “voorbeeld”.

In ons land zagen tot de heruitgave van Silvester vrijwel altijd inferieure uitgaven van Prins Valiant het licht zoals die van kruideniersbedrijf VIVO in de jaren zestig en de SEMIC PRESS-uitgaven uit de jaren 1975-1993. Een hard kleurgebruik dan wel onregelmatige lettering waren daarin aan de orde van de dag!

Uitgeverij Silvester hanteert de “Amerikaanse” kleuren in warm pastel, gedrukt op glad crème papier, die de lijntekeningen zo perfect doen uitkomen. De lettering, gelijkend op die van Amerikaanse diploma’s, is helder en precies zoals Foster het eens verwoordde: “De letters moeten een grijze indruk maken wanneer de tekst met samengeknepen ogen wordt bekeken. Als een gedeelte er zwart uitspringt is het fout!”
Het is Arn, Valiants en Aleta’s oudste zoon, die avontuur op avontuur beleeft in 1963. Eerst wordt hij gegijzeld door de geslepen Ethwald, waarop Prins Valiant een list beraamt om hem weer vrij te krijgen. Later valt hij nogmaals in handen van kwaadwilligen, de Saksen, maar nu is het Arn zelf die op listige wijze weet te ontkomen. Hij kan Koning Arthur zelfs relevante informatie verschaffen, waarna Aleta haar zoon uiteindelijk maar wat graag weer in haar armen neemt…

De Silvester-uitgaven van ‘Prins Valiant’ zijn zo prachtig vormgegeven, dat liefhebbers er goed aan doen de serie aan te schaffen nu het nog kan. Of er na voltooiing van de reeks nog eens een uitgever aan een zo prestigieus project rond Prins Valiant zal beginnen, is immers maar zeer de vraag!

Een serie om zeker in deze uitvoering te koesteren nu het nog kan!

- Koos Schulte

Externe recensie, bron: STRIPINFO (link)
Wat maakt een stripreeks tot een succes? De diversiteit aan genres zorgt voor een recht evenredig aantal antwoorden. Een humorreeks is iets anders dan een diepgaande graphic novel en daaraan moeten andere eisen voldoen. Ook het tijdsgewricht speelt een rol. Smaken evolueren, mede door een veel groter aanbod nu dan pakweg 50 jaar geleden.

Een avonturenreeks uit die periode was vaak doordrongen van nobele gevoelens. Eer, trouw, onkreukbaar, dat was hoe een held moest zijn. Jongelui leefden zich graag in en wilden zich vereenzelvigen met hun held. Een hoge moraliteit was dan ook wenselijk.

1 van de genres die zich hiertoe bij uitstek leende was de ridderstrip. Avonturen met vechtscenes die altijd voor de held gunstige afloop kenden waren het kenmerk. Dat is wat we ook telkens weer tegenkomen in de avonturen van Prins Valiant.

Maar moest het daarbij gebleven zijn zouden we er nu nauwelijks nog over praten, laat staan de strips lezen.

Want Hal Foster heeft met deze langlopende reeks voor een echt blijvend meesterwerk gezorgd. Naast de avonturen die Foster vertelt zit er bijzonder veel fijne humor in de reeks. Foster beperkt zich ook niet tot het leven van een ridder, maar maakt er een volwaardige man van met een gezin waarvoor hij de verantwoordelijkheid draagt. De ravissante Aleta is zowel liefhebbende moeder als strenge opvoedster (en zoals dat wel vaker voorkomt niet enkel voor de minderjarigen van het gezin), zoon Arn wordt langzaam volwassen en de ondeugende tweeling laat ieders hart smelten door kattekwaad.

Hoe Foster zijn personages neerzet in het verhaal getuigt van veel liefde voor zijn eigen gezin. In deze jaargang 1963 moet Arn op missie maar Valiant trekt achter hem aan en houdt, zonder zelf gezien te worden, een oogje in het zeil. Loslaten en toch niet in de steek laten, elke vader kan maar hopen diezelfde gulden middenweg ooit te vinden. Hal Foster kon zijn levenservaringen en observaties van het dagdagelijkse leven meiteloos in een ander tijdskader plaatsen. Dat het werk opvallend matuur is mag niet verbazen, Foster was in 1963 de zeventig al voorbij (geboren in 1892)!



De tekeningen van Foster zijn altijd van een hoog niveau. Scenes op zee of in het woud, een riddertornooi of beraadslaging op Camelot, huiselijk geluk of een paardrit in gutsende regen, alles wordt vakkundig en met het nodige detail in beeld gebracht. In welke mate als historisch correct is is voer voor geschiedkundigen, maar dat zijn tekeningen wel bijdragen tot het beeld dat een hele generatie over de ridderperiode had staat buiten kijf.



Foster weet ook door het spel van licht en vooral schaduw de sfeer te intensifiëren.

Toen Valiant voor het eerst verscheen in Amerikaanse kranten in 1937 was de bladindeling bijzonder braaf en klassiek. Als er al eens afgeweken werd van een voor de hand liggende leesvolgorde werden de plaatjes op een pagina genummerd. Dat deed trouwens ook Winsor McCay in Little Nemo ruim 30 jaar vroeger al. Die hulpmiddeltjes zijn in 1963 niet meer nodig, het comicpubliek weet ondertussen al goed hoe een strip te lezen. Maar de bladindeling blijft braaf en voorspelbaar. Een zeldzame tekening neemt iets meer dan de helft van een pagina in maar doorgaans krijgen we 3 rijen van 2 of 3 plaatjes. Weinig sprankelend, maar dat wordt goedgemaakt door de tekeningen: je kijkt je de ogen uit als je daarvoor de tijd wilt nemen.

Foster stopte begin jaren zeventig met de reeks, waarna ze werd overgenomen door andere artiesten. Ondertussen zijn er al meer dan 4000 pagina's van de reeks verschenen. Dat is trouwens makkelijk bij te houden, want sinds 1937 is er 1 doorlopende nummering.

Hoe zeer we ook verwend zijn door modernere strips van allerlei soorten, deze klassieker blijft boeiend en tijdloos!

Fumetti


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door SWP Producties.