Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 11.77 MB)

Silvester Strips catalogus

Alle Pinokkio strips

  • Pinokkio
   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-Pinokkio.jpg

Reeks Pinokkio

Auteur(s) David Chauvel (tekst), Tim McBurnie (tekeningen)

Genre Novelle

Pagina's 80

ISBN 9789463062145 (softcover)
9789463062138 (hardcover)

Prijs € 9,95 (softcover)
€ 19,95 (hardcover)

Prijs: € 9,95 (Softcover)

Prijs: € 19,95 (Hardcover)

PinokkioPinokkio

Pinokkio, de houten pop die is voortgekomen uit de handen van houtbewerker Geppetto, is een erg stoute zoon, die zijn vader in de gevangenis heeft doen belanden en nu vergiffenis moet zoeken. Zo begint de geschiedenis van de pop die een echte jongen wil worden.

Pinokkio is een tijdloos verhaal vol contrasten en een mix van wreedheid, humor en poëzie, waarin universele thema’s aan bod komen, zoals afkomst en omgaan met anders zijn.

Snelle bestellers krijgen bij de hardcover GRATIS een luxe A3-kunstdruk bij cadeau, OP=OP!

Pagina's

Reageer via FaceBook

Pinokkio recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: MOORS MAGAZINE (link)
Pinokkio is een verhaal uit de negentiende eeuw dat inmiddels tot een klassieker is uitgegroeid. Toch kun je nog wel eens verbaasd opkijken hoe weinig men blijkt te weten over het verhaal van Pinokkio – dat het om een houten pop ging, en dat zijn neus ging groeien als hij loog, dat is het vaak wel zo’n beetje.

Daarom is het wel mooi dat het verhaal af en toe weer eens onder het stof vandaan gehaald wordt en opnieuw wordt verteld. Pinokkio is al eerder verstript (met name tekenaar Jacovitti maakte een onvergetelijke Pinokkio), maar scenarist David Chauvel en tekenaar Tim McBurnie bleven redelijk dicht bij het originele verhaal van Carlo Collodi en maakten er een werkelijk fenomenaal mooie strip van.

Eigenlijk is Pinokkio een verschrikkelijk moralistisch verhaal, over een stout jongetje dat in een houten poppenlijf zit en dat alleen maar een echt jongetje kan worden als hij een echt goed en lief jongetje wordt. In het verhaal van Pinokkio moet daar heel wat voor gebeuren, want Pinokkio is nogal hardnekkig in het maken van de verkeerde keuzes en het kiezen van de verkeerde vriendjes.

Maar Pinokkio wil wel heel graag een echte jongen worden, dus uiteindelijk komt alles goed. Er zit wreedheid en humor in het verhaal, en die komen beide in de tekeningen tot hun recht. En het verhaal gaat ook over anders-zijn en er echt bij willen horen, en dat zijn dan weer universele thema’s die er voor zorgen dat Pinokkio nog steeds gelezen wordt. Ken je het verhaal van Pinokkio maar half , lees dan deze strip, want een betere kennismaking met deze klassieker kun je je niet wensen.

Externe recensie, bron: CUTTING EDGE (link)

Ne neus van hier tot in Tokio

Een blok hout die het uitschreeuwt wanneer hij bewerkt wordt tot tafelpoot, een krekel die na enkele waarschuwende woorden verpletterd wordt door een hamer, het hoofdpersonage dat opgehangen wordt door twee schurken… Ergens snappen we wel waarom Walt Disney halverwege de productie van zijn tweede tekenfilm, gebaseerd op een Italiaans kinderboek, de boel stillegde om alles te herschrijven. Had hij immers niet hetzelfde gedaan met zijn succesvolle eersteling, Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen?

Het gevolg is wel dat wanneer iemand het vandaag over Pinokkio heeft, wij moeten denken aan de groeiende leugenaarsneus en aan de liegende cafékameraard van de onvolprezen Antwerpse rockgod Clement Peerens. 'Ik zeg allij, allij, Pinokkio, gaaj he ne neus van hier tot in Tokio!' En belandden die houten pop en zijn oude vader, schrijnwerker Geppetto, niet in de buik van een walvis?

De ervaren Franse scenarist David Chauvel besloot het anders aan te pakken en zo dicht mogelijk bij het originele ‘Le avventure di Pinocchio’ van Collodi (pseudoniem van Carlo Lorenzini) uit 1883 te blijven. Een fijne manier dus om de verschillen tussen het literaire en het cinematografische meesterwerk te ontdekken. Maar Pinocchio verscheen oorspronkelijk als afleveringen in de krant, waardoor het verhaal ook hier een nogal opgeknipt gevoel geeft, met telkens een wel heel erg belerende moraal (“Ik beloof u dat ik braaf zal zijn, naar school zal gaan en mijn best zal doen, papa!”). Gelukkig weet Chauvel dat ruimschoots te compenseren door zijn verhaal op te bouwen als een toneelstuk, met verschillende aktes, personages die hun teksten prachtig debiteren en de lezer als toeschouwer van een zo toch nog geloofwaardig wordend sprookje.

Chauvel wordt bovendien schitterend ondersteund door de tekeningen en inkleuring van de Australiër Tim McBurnie, van wie eerder in het Nederlands enkel ‘7 Piraten’ verscheen. Hij kan bogen op een romantische tekenstijl, dan weer dromerige en dan weer keiharde kleuren, en op een vreemde manier heel geloofwaardige personages, van de woeste poppenmeester tot de overleden blauwharige fee. Hij geeft deze strip een zekere patiné mee waardoor je je nog dichter bij het origineel waant en meegezogen wordt in het sprookje. Zo is deze strip een meer dan aangename manier om de wortels van een klassieker van de wereldliteratuur te herontdekken. Niet gelogen!

* * * * (4 van 5 sterren)

Wouter Adriaensen
© Cutting Edge - 10 mei 2018

Externe recensie, bron: FANTASY WERELD (link)
Pinokkio is een stripverhaal gebaseerd op de originele Pinocchio van Carlo Collodi. Het gaat, zoals waarschijnlijk iedereen wel weet, over een houten pop die is gemaakt door zijn ‘vader’, de houtbewerker Gepetto. Pinokkio is een ondeugende jongen die ervoor zorgt dat zijn vader in de gevangenis beland, daarna om het goed te maken naar school wil gaan, maar zich steeds laat afleiden door andere dingen die hem leuker lijken. Hierdoor maakt hij veel fouten, waar vooral de mensen om hem heen voor moeten boeten, zelfs al heeft hij goede bedoelingen. Hij wil graag een echte jongen worden, maar het is de vraag of dit hem ooit gaat lukken als hij steeds maar afdwaalt van de juiste weg…

Een goed idee voor een verhaal met veel potentieel

Ik zag deze comic maanden geleden in de catalogus van Silvester Strips staan en ik was spontaan verliefd. Het verhaal is interessant, de stijl zag er prachtig uit en daarnaast ben ik er dol op kinderverhalen terug te zien in een origineel jasje. Ik ben fan van de stijl die Disney aan veel sprookjes heeft gegeven, maar de ruwe stijl van de oude verhalen zijn vaak ook ontzettend boeiend. Ik kon dus niet wachten om hem te lezen! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Helaas werden mijn hoge verwachtingen niet op alle vlakken ingelost. Het verhaal is namelijk wat chaotisch opgesteld en gaat soms van de hak op de tak. Een deel van de overgangen gaan ook echt niet soepel, waardoor je de draad kwijt kunt raken. Daarnaast zijn er iets te veel personages teruggekomen in de strip.

Door de prachtige stijl kun je ze wel goed uit elkaar houden, maar het is overkill in een op zichzelf staande strip die een verhaal compact moet brengen. Het brute en woeste van het originele verhaal komt wel heel duidelijk naar voren, het is op bepaalde momenten ook echt spannend, waardoor je toch wel in het verhaal meegesleept wordt, maar het is moeilijk met Pinokkio mee te leven, aangezien hij zelf er altijd voor kiest om verkeerde beslissingen te maken. Ook het einde was naar mijn zin veel te veel gerusht. Er werd te snel een einde aan gemaakt, terwijl het verhaal zich daar op dat moment nog niet voor leende.

Prachtige illustraties die het verhaal overeind houden

De tekenstijl is daarentegen allesbehalve teleurstellend. McBurnie is overduidelijk een zeer getalenteerde illustrator. Zowel de personages als de omgeving zijn zeer indrukwekkend. Het heeft details op de plekken waar het nodig is, maar hij is ook niet bang om onbelangrijke omgevingen heel basic te houden, waardoor de focus heel makkelijk te vinden is. De zachte, aardkleurige tinten die worden gebruikt zijn oogstrelend. Er zit ook geen vast ritme in de formaten van de blokjes, maar wanneer het een rustig stuk in het verhaal is, zijn het vaak veel kleine blokjes, waar het op belangrijke en spannende stukken juist bestaat uit grote blokken, soms zelfs pagina vullend. Waar het verhaal op sommige plekken te kort schiet, doen de illustraties dat zeker niet. Dit redt de hele strip, en zorgt er ook voor dat ik er toch, zelfs al schoot het verhaal op sommige punten te kort, heel blij mee ben dat ik hem heb gelezen.
Conclusie

Hoewel ik het jammer vond dat het verhaal tekort werd gedaan door de niet vloeiende overlopen en gerusht einde, is het nog steeds een aanrader als je meer wil ontdekken over het originele verhaal van Pinokkio en houd van oogstrelende illustraties. Als ze het verhaal wat meer uitgebreid hadden, was het zonder twijfel een van de beste boekverstrippingen geweest. Het potentieel dat dit verhaal had is helaas niet helemaal verwezenlijkt, maar voor fans van het Pinokkioverhaal, is dit toch zeker nog een aanrader.

* * * 1/2 (3,5 van 5 sterren)
Rosanne de Bie

Externe recensie, bron: DE MORGEN (link)
En ik die dacht alles te weten over Pinokkio?! Geschreven door de Italiaan Carlo Collodi, zijn papa is Geppetto en hij belandt bij een roversbende, in een circus en in de maag van een walvis. Klaar, neen? Neen, niet echt. In deze graphic novel brengen de Franse auteur David Chauvel en de Australiër Tim McBurnie het oorspronkelijke verhaal van schrijver Collodi. Dat besef je als lezer echter pas na een tiental pagina's, wanneer Pinokkio wordt gered door een overleden blauwharige fee. Huh? Die dook op deze manier toch niet op in de Disneyfilm uit 1940? Inderdaad, en maar goed: net die meerwaarde, net die terugkeer naar het originele verhaal, doet je dit album lezen. Met plezier, overigens. Met dank aan de sfeervolle tekeningen, de inkleuring en de inspirerende personages van McBurnie.

Hier is met liefde aan gewerkt. Ook de manier waarop Pinokkio tot leven wordt gebracht is amusant. Het houten joch gedraagt zich dan als een naïef kind, dan als een verwend nest of drama queen. Een medicijn dat zijn leven kan sparen wil hij niet drinken. "Het is bitter, ik wil het niet!" Zo'n soort drama. Pas als er een leger witte konijnen voor zijn sterfbed staat, erop hamerend dat ze hem naar gene zijde willen meenemen, verandert hij van mening. De angsthaas...

Moeilijk was het voor de makers wel. Ze baseerden zich op het oorspronkelijke verhaal uit 1883. Maar dat verhaal werd later enkele keren aangepast. Wellicht is dit een mix van alle verhaallijnen. Zo wordt Pinokkio in deze strip opgehangen, terwijl hem dat enkel in de originele versie overkwam. Andere verhaallijnen refereren dan weer aan latere edities.

Ja, het is een belerend en melig verhaal. U mag gerust zijn. Alles wat vriend Pinokkio meemaakt, van kritiek tot de straffen die hij ondergaat, staan in functie van het tot inkeer komen. Wat dat betreft is het moeilijk om een verhaal als dit aan volwassenen te verkopen. Maar stap even terug in de tijd: Collodi publiceerde deze klassieker in 1883. En ook: u moet tussen de regels lezen. Collodi schreef niet enkel een kinderboek. Als vrijmetselaar wilde hij er ook mee de wat stijve samenleving bekritiseren. Pedagogen oordeelden indertijd dat het zelfs niet geschikt was voor welopgevoede kinderen. De context is hier dus belangrijk.

* * * * ( 4 van 5 sterren)

Geert De Weyer

Externe recensie, bron: GAME4ME (link)
Pinokkio is één van de bekendste verhalen, en in elke kleuterklas wordt ze verteld. En elk kind heeft de Disney-film al wel eens gezien. De tekenfilm is dan ook de allerbekendste versie waar zo goed als iedereen mee bekend is. Maar zijn oorsprong ligt elders. Als dagelijks verhaal in de krant, geschreven door Carlo Lorenzini. En anno 2018 is dit een stripalbum…

Het verhaal, dit verhaal, van Pinokkio is toch heel anders dan de zeemzoete, brave versie die we kennen. Een houthakker heeft een sprekend stuk hout gevonden, en Gepetto komt langs om hout voor zijn pop. Er wordt zelfs gevochten, maar uiteindelijk maakt Gepetto Pinokkio en is de start van hun relatie alles behalve goed. We herkennen zeker en vast de deugnieterij van Pinokkio, maar dit op het origineel gebaseerde verhaal doet toch volwassener aan.

Dat merk je aan de thema’s, maar ook hoe de personages met mekaar omgaan. Harder, naïever en het verhaal werd ook grafischer gemaakt door de illustrator van dit nummer: Tim McBurnie. Pinokkio gaat door vele vuren om Gepetto terug te vinden en het verhaal is absoluut top. Veel beter dan wat Disney voorschotelt. Rauwer, echter, maar vooral enorm indrukwekkend om lezen én zien. Met deze versie van Pinokkio heeft Silvester Strips een absoluut topnummer uitgebracht.

Hoedje af voor David Chauvel en Tim McBurnie. Samen brengen zij het originele, klassieke verhaal van Lorenzini naar ons toe en dat doen ze op indrukwekkende wijze. Geweldige tekeningen, schitterend verhaal en personages: een must-have voor de stripliefhebbers onder ons.

Score: 10 van 10

Externe recensie, bron: Striptip (link)
Pinokkio, de houten pop die is voortgekomen uit de handen van houtbewerker Geppetto, is een erg stoute zoon, die zijn vader in de gevangenis heeft doen belanden en nu vergiffenis moet zoeken. Zo begint de oude geschiedenis van de pop die een echte jongen wil worden.

Pinokkio is een tijdloos verhaal vol contrasten en een mix van wreedheid, humor en poëzie, waarin universele thema’s aan bod komen, zoals afkomst en omgaan met anders zijn. Maar natuurlijk ook een zoektocht naar een nieuw begin, omdat opgeven geen optie is.

Dat dit overbekende scenario weer uit de la wordt gevist, betekent niet dat een luie schrijver geen zin had om zelf wat te bedenken. David Chauvel schiep met tekenaar Tim McBurnie een storyboard dat je moeiteloos vasthoudt. Best knap om een verwende striplezer pas los te laten als de laatste pagina omgeslagen is… top!

Score: 9 van 10

Externe recensie, bron: Gestript.be (link)
Het beroemde meesterwerk van Carlo Collodi is al vele malen herwerkt. De verfilming van Disney uit 1940 is waarschijnlijk het bekendste. David Chauvel (WW 2.2, Wollodrïn) laat de gladgestreken Disney-versie liggen en blijft dichter bij de basis.
Door Elias Jonkers.

Chauvel en McBurnie bezorgen ons veel leesplezier met dit opvallend en mooi boek dat ons een beroemd verhaal opnieuw laat ontdekken.

Pinokkio is het beroemde meesterwerk van Carlo Lorenzini (onder het pseudoniem Collodi), gepubliceerd in 1883 onder de titel Le avventure di Pinocchio, De avonturen van Pinokkio. Het boek werd vrijwel onmiddellijk een succes en werd herhaaldelijk vertaald. Carlo Lorenzini ontleende zijn schrijversnaam aan Collodi, het dorp waar hij zijn jeugd doorbracht.
Hoewel Pinokkio door de loop der jaren als kinderboek werd bezien, was het dat in oorsprong niet. Zo werd het hoofdpersonage oorspronkelijk opgehangen. Disney heeft wel over meer sprookjes een laagje suiker gegoten. Maar in elke uitvoering is Pinokkio een grappig, aandoenlijk en soms enigszins absurd verhaal.

In Pinokkio van Chauvel kunnen we de originele versie ontdekken. Geen gladgestreken personages, geen suikerlaagje, maar wel de ruwheid van de personages. Zo maken we kennis met Geppetto als ruziemaker, de krekel wordt al in het begin van het verhaal geplet, het duo wordt opgegeten door een walvishaai...

Tekenaar en inkleurder van dienst is de Australiër Tim McBurnie (7 Piraten, Ara). En hij bleek de perfecte partnerkeuze om de visie van Chauvel te illustreren. Uit de cover blijkt al dat dit een theatrale visie is, de lezer wordt een authentieke toeschouwer.
McBurnie heeft prachtig tekenwerk afgeleverd met een combinatie van neutrale en felle kleuren. Door dit gevarieerde kleurenpalet roepen de tekeningen verschillende sferen op. Zowel het mooie tekenwerk als de inkleuring dienen de sfeer van het verhaal.

Korte inhoud.
Geboren uit de handen van timmerman Geppetto, is Pinokkio erg ondeugend. Nadat hij zijn vader in de gevangenis heeft doen belanden, besluit hij zijn leven te beteren. Hij zal een goede zoon worden en, wie weet, ook een echte kleine jongen. Maar voor iemand die nieuwsgierig is naar alles rondom zich, zijn de verzoeken van de wereld veel verleidelijker dan de rede.

Externe recensie, bron: STRIPSPECIAALZAAK.be (link)
Staande ovatie
Er was eens... een stuk hout. Het was geen bijzonder stuk hout, maar gewoon een blok brandhout dat je in de open haard gooit. Maar vandaag wil timmerman Antonio er een tafelpoot van maken. Met een forse zwaai plant hij zijn bijl op de stronk. Het blok brult het uit van pijn. Wat was dat? De verbijstering bij Antonio maakt al snel plaats voor ontnuchtering. Zijn goede vriend Geppetto klopt immers aan de voordeur. Hij is op zoek naar een stuk hout om er een marionet van te maken. En jawel hoor, wat later is Pinokkio een feit. Maar nauwelijks is de pop uit het hout gehakt of hij maakt al ruzie met zijn vader. Pinokkio verkiest te vluchten en vrij te zijn. 's Nachts komt Pinokkio moe terug naar het huis. Geppetto is inmiddels opgepakt door de politie wegens poppenmishandeling. Het zal die betweter leren. Plots hoort Pinokkio een krekel die hem toetjirpt dat hij maar een domme jongen is die een ezel zal worden waarmee iedereen zal lachen. Pinokkio neemt een zware houten hamer en mept het orakelende insect morsdood.

Je raadt het al. Deze Pinokkio is een houten middenvinger naar ome Walt Disney. En dat doet deugd. Dat geeft de strip een soort cynische vrijheid die het bekende sprookje echt nodig heeft. Toch blijft scenarist David Chauvel (Wollodrïn, Arthur - Een Keltisch Epos) het originele, harde verhaal van Carlo Collodi redelijk trouw. Zo krijgen we hier geen ongeloofwaardige Disney-achtige walvis, maar een even ongeloofwaardige en literair-historisch correcte haai. Juist is juist. Helaas hield Chauvel ook de enorm moraliserende toon intact en blijft deze ons er met de regelmaat van een klok instampen. Gelukkig weegt dit ene storend element niet op tegen al het moois dat deze adaptie ons biedt.

Zoals de cover het al aangeeft, is dit verhaal een half verknipte toneelversie. De dialogen kan je zo debiteren op de bühne. En dan zijn er nog de geweldige tekeningen van de Australiër Tim McBurnie. Ook hij ziet deze Pinokkio als een toneelstuk waardoor hij de bewegingen net iets wijdser en grootser maakt dan normaal. Geregeld zie je zijn Pinokkio ons recht aankijken, overtuigend en vol pathos zijn stukje tekst debiterend. Maar het geheel is meer dan een trucje. McBurnie kan tekenen. Ragfijn en met pakken empathie brengt hij het sprookje in beeld. Zijn dynamische pagina's kleurt hij in met vrolijke kleurtjes en terzelfdertijd verrast hij ons door daarboven een soort verweerde vernislook te leggen waardoor deze Pinokkio nog meer lijkt op een verouderd manuscript. Net alsof hij ons wil bewijzen dat dit de originele versie is en dat de Disneyversie pure schriftvervalsing is.

Door die aanpak is deze Pinokkio geen kinderstrip. Het is ook geen totaal vrije interpretatie zoals Winschluss' geweldige bewerking was. Het is iets anders. Iets... Ach, lees het zelf. En wees vooral blij dat deze strip vertaald werd. Uitgeverij Silvester gelooft er alleszins fors in. Bij aankoop van het album krijg je er immers een geverniste A3-coverposter bij.

Voor het doek over deze bespreking valt, willen we nog kwijt dat deze Pinokkio een staande ovatie verdient. En dat is niet eens gelogen.

DAVID STEENHUYSE --- januari 2018


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door SWP Producties.