Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 9.50 MB)

Silvester Strips catalogus

Alle Marshal Bass strips

  • 1 - Black white
   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-Marshal-Bass-1.jpg

Reeks Marshal Bass

Auteur(s) Darko Macan (tekst), Igor Kordey (tekeningen)

Genre Actie / avontuur

Pagina's 56

ISBN 9789463063517 (hardcover)

Prijs € 16,95 (hardcover)

Prijs: € 16,95 (Hardcover)

Marshal Bass1 - Black white

Deze nieuwe reeks van Macan en Kordey volgt het spoor van de eerste zwarte Amerikaanse marshal. De geschiedenis van River Bass, die zich afspeelt tijdens de woeligste jaren van het wilde westen, vertelt het verhaal van een erg eenzame held.

Arizona, 1875. Een bende vrijgelaten slaven, onder leiding van een geheimzinnige Milord, terroriseert de hele staat. River Bass, de eerste Afro-Amerikaan van de US Marshal Service, is de enige die tot de groep kan doordringen. Hij heeft de ster aangenomen als symbool van respect en gelijkheid, maar zal brutaal geconfronteerd worden met de menselijke wreedheid.

Snelle bestellers krijgen bij de hardcover GRATIS een luxe A3-kunstdruk bij cadeau, OP=OP!

Pagina's

Reageer via FaceBook

1 - Black white recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: GEEKSTER (link)
Igor Kordey en zijn makker Darko Macan, een befaamd schrijver in Kroatië, komen samen met Marshal Bass, een western. In principe is dit album het eerste deel van een trilogie.

We gaan naar het Arizona van 1875, tien jaar na de Amerikaanse burgeroorlog. Aan een boom hangt de zwarte man River Bass, een voormalig soldaat die nu ietwat aan lager wal is geraakt. Zijn einde lijkt nabij en dan komt zijn kolonel terug met een aanbod.

Er is een bende zwarte gangsters actief die onder leiding van de blanke baas Milord (What’s in a name?) de streek terroriseert. Het is voor een blanke nogal lastig om deze bende van binnenuit op te blazen. Als Bass nu dit klusje op zich neemt, dan valt er wel wat te regelen.

Bass paginaRiver begrijpt wel dat ie niet veel keus heeft en beseft tegelijkertijd ook dat zijn kostje gekocht is als ie deze klus klaart. En zo is River, na wat bemiddelingswerk van de kolonel, de eerste Afro-Amerikaanse marshal. Marshal Bass.

Niet zo gek lang geleden kwam Igor Kordey nog op de pijnbank te liggen. Zijn werk voor De Verborgen Geschiedenis was tussen de soep en de patatten gedaan en zag er simpelweg afgeraffeld uit. Het was troep. Kordey kan beter en dat laat ie in deze western zien.

De pagina’s zien er verzorgd uit. Een stuk als in de spread op pagina 10 en 11 is een goed voorbeeld van zijn vakmanschap. Het is een hectische scène maar de actie is dus prima in beeld gebracht. Je kunt zien wie elkaars hoofd inslaat of overhoop schiet. Nog een goed voorbeeld van Kordeys veelzijdigheid en vakmanschap zijn de schilderingen op de achterkant en de cover. Twee verschillende technieken die twee sprekende platen opleveren.

De nadruk in deze strip ligt op actie. Maar Bass is een verrassend ‘diep’ personage. Waarom? Omdat Bass duidelijk doorheeft dat hij gebruikt wordt vanwege zijn huidskleur. De titel en macht van het edele beroep van marshal doen hem dat toch vergeten. Het is te aantrekkelijk om te laten liggen en wanneer je beseft dat deze man een slaaf is geweest, dan begrijp je dat wel. Is het een Faustiaanse deal waarbij River Bass uiteindelijk ten onder zal gaan?

In deze politiek correcte tijden kan het vervelend zijn om weer iets te lezen over ras. Dat is echter geen hoofdzaak voor deze comic, eerder een kapstok om het verhaal aan op te hangen. Het is gewoon een toffe western waar niet snel genoeg een tweede deel van kan komen.

Externe recensie, bron: BUNT BLOGT (link)
Strips hebben van oudsher meer een mannen- dan een vrouwenpubliek en dat zal in nog sterkere mate gelden voor de westerns. Veel mannen hebben als jongen cowboytje gespeeld en zijn opgegroeid met Arendsoog, Old Shatterhand of Kid Colt. Intussen staat de western weer volop in de belangstelling en dat resulteert ook in nieuwe strips, zoals de serie Marshal Bass.

In het eerste deel start de hoofdpersoon, River Bass, nog niet zo florissant: we zien hem met een strop om zijn nek. Maar al op de derde bladzijde krijgt hij het voorstel om de ster te gaan dragen die hoort bij een functie als deputy. Dat is bijzonder, gezien zijn Afro-Amerikaanse afkomst.

River Bass zal gebaseerd zijn op de werkelijk bestaand hebbende Bass Reeves, een zwarte marshal die legendarisch werd. Reeves was analfabeet, zag er onberispelijk uit met zijn glanzend gepoetste laarzen en kreeg in zijn leven heel wat outlaws te pakken.

Marshal Bass wordt gevraagd een bende op te rollen die onder leiding staat van ene Milord. Bass weet tot deze bende door te dringen, zonder argwaan te wekken. Van binnenuit kan hij proberen verder te komen. Bass figureert onder de naam Bill Derby, wiens hoed hij draagt, compleet met kogelgat.

Bass komt in benarde omstandigheden en zijn leven loopt gevaar, maar natuurlijk redt hij het: hij moet immers nog een serie lang mee.

Het scenario zit behoorlijk in elkaar: het gaat niet alleen om de avonturen van de deputy, maar aan het begin en het eind speelt ook zijn gezinsleven een rol. Het is een basis waarop hij terug kan vallen en zijn vrouw is bepaald geen doetje.

De dialogen lezen lekker en zijn soms ook humoristisch. De humor zit bijvoorbeeld ook in twee personages die de namen Beef en Pork dragen.

In tekeningen en kleurgebruik is er wel aardig wat effectbejag. In de openingsscène zijn het geel en oranje van de avond wel erg nadrukkelijk aangezet. Bij de inkleuring (door Desko) wordt er ook in heel veel kleurvlakken en -vlakjes gebruik gemaakt van witten, die oplichten moeten suggereren. Dat had van mij wel wat minder gemogen, al wende ik er tijdens het lezen wel aan.

Ook bij gezichtsuitdrukkingen kiest Kordey niet voor subtiliteit. Er worden wat dat betreft planken gezaagd van dik hout, net als bijvoorbeeld bij de gewelddadige scènes. Die zijn bloederig. Als een vrouw door het hoofd geschoten wordt, spuit het bloed er aan de achterkant uit. Dat heeft iets kitscherigs, maar blijkbaar is dat de keuze die Kordey en Macan gemaakt hebben.

De tekenaar kan ook goed overweg met onoverzichtelijke scènes, zoals een overval, waarbij hij kan uitpakken met een tekening die twee bladzijden beslaat. Een wirwar van personages op een hoek van de straat, waardoor je aan elke kant een verdwijnpunt hebt. Het camerastandpunt is vrij laag, zodat je als lezer nog meer het idee hebt dat de horde over je heen komt. Ondanks de chaotische inhoud is het een fraaie, overzichtelijke tekening geworden.

Het ronkende, het vet aangezette, het overdrevene misschien, zal sommigen doen fronsen, maar blijkbaar is Marshal Bass het soort strip dat het niet van subtiliteiten moet hebben. Het gaat er meer om dat het verhaal vaart heeft, dat de hoofdpersoon een interessant karakter heeft en dat je gemakkelijk meegaat in de wereld die Macan en Kordey voor je oproepen.

Het verhaal speelt zich af in 1875. De slavernij is afgeschaft, maar er zijn natuurlijk wel veel mensen die in onvrijheid geboren zijn en nu proberen een bestaan op te bouwen. Dat deed River Bass ook, voordat hij hulpsheriff werd. Uit alles blijkt hoe chaotisch de tijd was, hoe onzeker het bestaan. De hardheid van die tijd is door de auteurs van Marshal Bass goed opgeroepen. Er is een wet en er zijn marshals die de orde proberen te handhaven, maar er zijn ook genoeg mensen die menen dat ze boven de wet staan, die alleen uit zijn op eigen voordeel ten koste van mensen en mensenlevens.

Je zou kunnen zeggen dat de makers van Marshal Bass de kant van de wet kiezen. Dat is voor de lezer prettig; die kan zich op die manier met de 'goede' kant vereenzelvigen. Tegelijkertijd wordt het geweld op een niet kleinzerige manier gepresenteerd, waardoor je je als lezer ook af moet vragen of je je tijdens het lezen niet aan het verlekkeren bent. Maar misschien heeft geweld altijd wel het effect dat het zowel afstoot als aantrekt.

Het verhaal over Marshal Bass is niet alleen een spannend verhaal, maar ook de schets van de emancipatie van een zwarte man. Bij zijn eerste opdracht zou hij nog kunnen denken dat hij gekozen is vanwege zijn kleur: hij kan binnenkomen in een bende die voor een groot deel uit zwarten bestaat. Als zijn missie afgelopen is, vraagt hij dan ook aan zijn opdrachtgever: 'Moet ik nog meer negers gaan afknallen? Is dat wat ik nu ben, Helena? Een huurling, speciaal voor de nikkerjacht?'

Maar zijn volgende taak zal zijn om een witte man op te sporen. Bass: 'Een echte marshal-opdracht! Ik ben geen hond of negerjager, maar een echte adjunct!'

Hoe het verder zal gaan met met Marshal Bass zullen we lezen in deel 2: Familiemoorden.

Externe recensie, bron: STRIPSPECIAALZAAK.be (link)
Schofterige western

Arizona, 1875. Tien jaar na de Amerikaanse Burgeroorlog zijn de zwarte slaven officieel bevrijd, maar dat wil nog lang niet zeggen dat ze als gelijken van de blanken worden gezien. Om een zekere Milord, de blanke leider van een bende zwarte gangsters die de hele staat terroriseert, te klissen, lijft kolonel Terence B. Helena een nieuwe adjunct in als marshal. Die nieuweling is River Bass, een voormalige soldaat en gewezen zwerver, een vrijgelaten slaaf, een zwarte. Hij wordt de eerste Afro-Amerikaanse marshal. Niet iedereen is gediend van die zwarte agent en zelf gelooft Bass dat zijn voornaamste troef zijn huidskleur is. Maar de kolonel ziet potentieel in zijn adjunct. Dan moet hij wel eerst de bende van Milord oprollen. En laat dat nu net een vilein stuk vreten zijn dat zijn macht laat gelden door zijn revolvers te laten knallen en terreur onder zijn eigen mannen te zaaien. In die slangenkuil moet River infiltreren en er elke achterdocht de kop indrukken.

De Kroaten Igor Kordey en Darko Macan (een veelzijdig schrijver van kinderboeken, comics — onder meer voor Star Wars — en fantasy- en sf-romans) hebben zelf een burgeroolog in eigen land moeten uitzweten. Het valt te raden of die achtergrond effectief nazindert in deze schofterige western, maar het is duidelijk dat dit geen strip voor doetjes is. Zinloos bloedvergieten, geweld soms gewoon voor de fun, vernedering, verkrachting, racisme tot op het bot, psychologische en expliciete terreur,... De spanning is dikwijls om te snijden en je voelt je er onbehaaglijk bij, te vergelijken met dat gevoel van angstige anticipatie tijdens de dinerscène in Quentin Tarantino's Django Unchained net voor de bom barst.

Van Kordey wisten we al dat zijn morsige tekenstijl treffend is voor het in beeld brengen van de zelfkant van een maatschappij. Macans verhaal doet daar niet voor onder. Het tjokt van de knappe vondsten met sprekende voorbeelden van storytelling met gevolgen (de te grote hoed met het kogelgat, de discussies tussen Pork en Beef met de melodramatische afloop).

In een al gezegend decennium met de ene knappe western na de andere is deze Marshal Bass een te ontdekken parel... Een zwarte parel, dat spreekt voor zich.

DAVID STEENHUYSE --- februari 2018


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door SWP Producties.