Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 9.50 MB)

Silvester Strips catalogus

   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-De-hel-vh-Oostfront-4.jpg

Reeks De hel van het Oostfront

Auteur(s) Olivier Speltens (tekeningen)

Genre Oorlog

Pagina's 48

ISBN 9789463061612 (hardcover)

Prijs € 16,95 (hardcover)

Prijs: € 16,95 (Hardcover)

De hel van het Oostfront4 - Wij waren mensen

Februari 1945. Duitsland ligt in puin. In een laatste poging de Russen te stuiten, blazen de Duitsers alle bruggen over de Oder op. De Oder is de grensrivier tussen Duitsland en Polen, op slechts negentig kilometer van Berlijn. Het fanatisme van Hitler en zijn nazi’s zet het Duitse volk ertoe aan om een gruwelijk offer te brengen: ook jochies worden gerekruteerd voor het Duitse leger! In deze duistere, apocalyptische fase van de oorlog moeten Kessler en zijn maten alle zeilen bijzetten om nog een laatste sprankje menselijkheid te bewaren... Wat kunnen ze nog doen in dit universum van vernietiging en ideologische waanzin? Waar geloven ze nog in? Moeten ze voortaan zeggen ‘Wij waren mensen’ in plaats van ‘Wij zijn mensen’?

De Hel van het Oostfront is een compleet verhaal in 4 delen.

Pagina's

Reageer via FaceBook

4 - Wij waren mensen recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: STRIPSPECIAALZAAK (link)
Sprekende zwanenzang

In 1996 publiceerde politicoloog Daniel Goldhagen de verhandeling waarmee hij promoveerde in boekvorm. Hitler's Willing Executioners, in vertaling Hitlers Gewillige Beulen, werd een spraakmakend en controversieel boek dat tot op de dag van vandaag veel inkt doet vloeien en hevige voor- en tegenstanders heeft. Het debat gaan we hier niet voeren, enkel even zijn veronderstelling aanhalen, die in essentie simpel samen te vatten is: de Holocaust is een collectieve Duitse schuld, een gebeurtenis die zich niet had voltrokken zonder de volledige medewerking van het voltallige Duitse volk.

De vraag wie waaraan precies schuld heeft en wat die schuld betekent voor de mensen die het op zich dragen, is een thema in het slotstuk van dit vierdelige epos. Drie albums lang hebben we het verhaal naar dit punt weten toewerken. De titel van dit laatste deel — Wij Waren Mensen —, vergezeld van een magistrale coverillustratie, drukt alles uit. Reddeloosheid, vernieling en overpeinzing zijn de gevoelens die het meest uit dit album naar voren komen. Weifelende soldaten die de hoop al lang opgaven, en die met volslagen defaitisme en toenemend cynisme inzien welke ideologie ze jarenlang volgden. Sommigen meteen, anderen geleidelijk, nog anderen niet. Olivier Speltens gaat geen thema of moeilijkheid uit de weg en toont het allemaal, en hoe!

We weten allemaal hoe de geschiedenis is gelopen en dus kunnen we ongeveer raden in welke teneur het verhaal tot een einde komt. Toch weet Speltens nog te verrassen. Grafisch brengt de Brusselaar de oorlog hard maar respectvol, nooit grotesk, met de gepaste emoties op de juiste momenten. De tekeningen zijn vier albums lang van dezelfde pracht geweest. In dit laatste album lijkt de inkleuring wel minder te glanzen, maar we zijn niet zeker of dat een gewaarwording is dan wel een feit. Als het een feit is, is het overigens niet meer dan terecht, in een oorlog hoeft niets te glanzen.

Alle glans mag naar de auteur die vier albums lang het beste van zichzelf gaf in een reeks zoals er maar eens om de zoveel jaar eentje wordt gemaakt. Olivier Speltens is, daar zijn we nu al zeker van, geen one hit wonder.

> DIEDERIK VAN DE VELDE
— november 2016

Externe recensie, bron: SIGGE STRIPT (link)
Aan het begin van dit album loopt de eenheid van Krüger door Polen, op weg naar Berlijn. De hoofdstad ligt onder vuur en dient beschermd te worden. Maar de soldaten weten dat het mis is en het moraal is laag. Het voornaamste dat ze drijft om door te vechten, is het vooruitzicht van de Goelag, mochten ze in Russische handen vallen.

Met dit album komt een einde aan deze serie, die draait om de verschrikkingen die Duitse soldaten moesten doorstaan in WO II. De serie wordt nooit echt een graphic novel, daarvoor blijft het te afstandelijk en lost het te graag de verwachtingen van de lezer in. De makers stoppen regelmatig een scène in het verhaal waarmee ze voors en tegens kunnen laten zien, maar het ontbreken van grijswaarden voorkomt echte diepgang. Verwacht dus geen tweede Stalag IIB, of Moeder oorlog. Het is wel een prima populaire strip. Het vele onheil wordt effectief gebruikt om de spanning op te drijven en de sympathie van de lezer te wekken voor soldaten die in toenemende mate beseffen dat het regime waarvoor ze vechten niets om ze geeft.

Aan het eind van dit album, als Krüger en zijn kameraden hun wapens hebben ingeleverd, begint de ontnuchtering en de reflectie. Het besef dat Duitsland veel verwoest heeft, dat zij als soldaten zich ernstig misdragen hebben en dat ze weinig vrienden meer over hebben in de wereld. Het is daar in de krijgsgevangenenkampen dat de eerste soldaten ervoor kiezen om hun misdaden niet onder ogen te zien, maar te verzwijgen en te verkroppen. Een interessante omslag, die wat mij betreft meer aandacht had mogen krijgen. Dan had ook de laatste scène wat uitgebreider en levensechter kunnen worden uitgewerkt. Wat een apotheose had moeten worden, valt nu toch een beetje dood neer.


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door SWP Producties.