Mijn winkelwagen

Is leeg, voelt zich eenzaam :(

Veilig betalen met iDeal

Catalogus

Download hier onze volledige catalogus ( pdf 12.73 MB)

Silvester Strips catalogus

Alle Broadway strips

   Registreer | Wachtwoord?
cover stripalbum cover-Broadway-1.jpg

Reeks Broadway

Auteur(s) Djief (tekeningen)

Genre Novelle

Pagina's 48

ISBN 9789463062121 (hardcover)

Prijs € 16,95 (hardcover)

Prijs: € 16,95 (Hardcover)

BroadwayBoek 1 van 2

1929, de moderne tijd met haar zinderende levenslust laat haar polsslag nergens meer voelen dan in die ene New Yorkse laan: Broadway!

Broadway, de straat die nooit slaapt, levend op het ritme van de Music-Hall en de “speak easies”, gedrenkt in walmen van clandestiene alcohol. De neonlichten trekken nachtvlinders aan van allerlei slag: schrijvers, gangsters, danseressen, beroemdheden en rijkelui... zoek naar najagen.

‘Chapman’s Paradise’ heeft de deuren gesloten: na Walters dood hebben Lenny en George Chapman de leiding van de zaak overgenomen, maar de zelfmoord van hun oudste broer werpt zijn blijvende schaduw over het etablissement. De showmeisjes verlaten de club, en beide broers hebben nog niet veel horeca-ervaring. Lenny en George proberen van de nood een deugd te maken, en stellen een nieuwe ploeg de toonaangevende plekken op Broadway moet maken.

Broadway is een compleet verhaal in twee delen.

Snelle bestellers krijgen er GRATIS een luxe A3-kunstdruk bij cadeau, OP=OP!

Pagina's

Reageer via FaceBook

Boek 1 van 2 recensies

Zoals geschreven door bezoekers van deze website en gevonden op andere plekken op het web:

Externe recensie, bron: GEEKSTER (link)
Broadway wist me binnen te halen door de cover en de setting. Wie houdt nu niet van het prachtige New York uit de roaring twenties? Maar denk ik daar nog steeds zo over na het omslaan van de laatste bladzijde?

Eerlijkheid gebiedt me te vertellen: ik had nog nooit eerder gehoord van Djief. Een artiestennaam bestaande uit één lettergreep doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een minimalist. De spelling doet me dan weer denken dat het een Vlaming is. Google leert me dat ik er niet verder kan naast zitten. De man is een Franstalige Canadees en zijn werk zit bomvol details. Zo ook Broadway 1 – Een Straat in Amerika.

Zijn oog voor detail en sfeerschepping is wat deze strip in mijn ogen net zo geslaagd maakt. De beelden van Times Square, de auto’s, het interieur en zelfs de kapsels van de personages geven een perfecte – hoewel uiteraard geromantiseerde – visie van hoe het leven eruit zag aan het begin van de twintigste eeuw. Combineer dit met mooie filmische composities en je krijgt het gevoel dat je naar een film noir kijkt – niet zozeer door het thema, maar door de stilistische keuzes in zijn artwork.

De setting van het verhaal draait rond broers George & Lenny en hun cabaret, een erfenis gekregen van een overleden derde broer. We zien hoe de twee hun uiterste best doen om de droom van hun broer in ere te herstellen. Met vallen en opstaan, maar toch vooral met heel veel vallen. Het ziet ernaar uit dat alles wat ze proberen grandioos mislukt. Maar is er écht kwaad spel mee gemoeid?

Andere drijvende kracht van het verhaal is Fanny (neen, niet de onlangs gemolesteerde Kiekeboe), een meisje met een goed hart dat droomt om het te maken op Broadway. Net als de broers heeft ook zij al behoorlijk wat tegenslag gekend maar haar eindeloos optimisme en naïviteit werken als een helende zalf in de harde wereld van de showbizz. Nadat ze tig keren de laan werd uitgestuurd omdat ze alweer een optreden naar de vaantjes hielp, belandt ze uiteindelijk in Chapman’s Paradise, het cabaret van George en Lenny. Ongetwijfeld zal ze een grote rol spelen in het vervolg van deze strip.

Broadway is namelijk het eerste deel in een tweeluik, waarvan we het vervolg in juni mogen verwachten. Ook al heb ik genoten van het eerste deel, ben ik nog niet helemaal overtuigd of ik het vervolg wel in huis zal halen. De tekenstijl is grandioos en prachtig, maar het verhaal mist iets unieks of origineel, dat tikkeltje extra dat ervoor zorgt dat het een plaats verdient in mijn boekenkast. Zonder te veel vrij te geven: ik vond de twist op de laatste bladzijde behoorlijk voorspelbaar en dat maakt het geheel nogal… braaf. Wat ironisch is omdat uitgerekend de wereld van het cabaret zich leent tot boeiende, gewaagde verhalen. Een stouter vervolg, graag!

Broadway moet je gelezen hebben voor de mooie tekenstijl en prachtige sfeerschepping. Het is een boek dat je transporteert naar de Big Apple van weleer. Het New York waarin art deco-gebouwen als paddenstoelen uit de grond rezen en waarin showgirls droomden van een carrière op de bühne. Het verhaal is er eentje dat we al eerder gezien hebben en naar mijn mening iets te braaf blijft. Een iets stouter vervolg mag zeker.

Externe recensie, bron: STRIPBESPREKINGEN (link)
What you see is what you get! De cover van Braodway verraadt onmiddellijk de inhoud van dit boek: een knap getekend relaas over een danseres/zangeres in de bekendste straat van de stad die nooit slaapt.

We bevinden ons in het begin van de twintigste eeuw. De broers George en Lenny erven na de zelfmoord van hun jongere broer Walter de Chapman's Paradise, een cabaret op Broadway. Ze besluiten hun schoenfabriek in beheer te geven en het cabaret verder te zetten.

Daarnaast volgen we ook de knappe Fanny King in haar zoektocht naar werk als revue-zangeres, nadat ze om diverse redenen bij zowat elk gezelschap aan de deur werd gezet. Michèle Clémenceau, één van de sterren van de bühne, tipt haar om het eens te proberen in de Paradise en van het één komt het ander.

Djief, echte naam Jean-François Bergeron, staat in voor tekeningen én verhaal. Tot op heden maakte men voornamelijk gebruik van zijn kunnen om albums van een mooie cover te voorzien. Enkel voor de reeks Godenschemering maakte hij een aantal delen en een eerste deel van de (gestopte?) reeks White crows. Met Broadway geeft hij alvast een nieuw visitekaartje af. Het is een leuke en kleurrijke kroniek van het uitgangsleven. Verwacht geen wereldschokkende gebeurtenissen, maar gewoon een vlot te lezen strip met natuurlijk de obligate cliffhanger naar het afsluitende tweede deel.

Externe recensie, bron: SIGGE STRIPT (link)
Broadway jaren ‘20, een straat gevuld met nachtclubs. De broers George en Lenny hebben er zojuist één geërfd van hun broer Walter, die zich kortgeleden van het leven beroofde. Chapman’s Paradise heeft misschien niet de beste naam, maar George en Lenny zijn ervan overtuigd dat er met hard werken en de juiste mensen veel te bereiken valt. Dat laatste moet eerst geregeld worden. Fanny King is het eerste meisje dat zich aanmeldt. Haar rise to fame verloopt nog niet zo voorpoedig als ze zich had voorgesteld. Ze is wat onhandig en misschien ook iets te aardig voor een carrière in de showbizz. Datzelfde geldt misschien ook wel voor de broertjes George en Walter, want direct na de opening blijkt al dat er meer nodig is dan goede intenties om een nachtclub succesvol te maken.

Broadway is een strip die bol staat van de sfeer. Djief maakt mooie tekeningen. Vooral zijn nachtelijke scènes van New York en de straat Broadway zijn de moeite waard. Zijn inkleuring leunt zwaar op gele en rode kleuren. Warme kleuren die goed passen bij de nachtelijke ambiance. Het verhaal speelt zich grotendeels in de nachtclub zelf af. We zien hoe de broers vol goede moed beginnen, maar niet zakelijk en gewiekst genoeg zijn om hun droom waar te maken, met een zoektocht naar een succesformule tot gevolg. Fanny vormt de vrolijke noot.

Broadway is een leuk, ontspannen verhaal, met een goede vibe. Maar ook één dat wat oempf mist. Leuke personages als Fanny, haar vriendin Michèle en de moeder van George en Lenny blijven feitelijk aan de zijlijn staan, net als personages die voor spanning konden zorgen, zoals de afgunstige buurman en de mysterieuze bieder die de club wil kopen. Grootste gemis is dat we Chapman’s Paradise dit album alleen maar zien afglijden. Ik had zo graag nog een glimps gezien van mogelijk betere tijden. Nu ontbreekt de hoop die je halsreikend doet uitkijken naar het tweede deel. Hopelijk maakt Djief deze gemiste kansen nog goed in het tweede deel.

Externe recensie, bron: STRIPNIEUWS (link)
In Broadway is deze straat nu eens niet het decor van een moord of maffiacirminaliteit, in Broadway gaat het dit keer om de straat zelf en om de theaters die de straat zijn klank gaven. George en Lenny Chapman erven het theater Chapman’s Paradise van hun broer die zelfmoord pleegde. Omdat ze beiden niet uit het theatervak komen, aarzelen ze aanvankelijk om de zaak over te nemen. Maar Lenny is jong en enthousiast. Hij weet zijn broer over te halen en ze stappen in het avontuur. Het eerste meisje dat ze voor hun revue werven is Fanny King die al door diverse theaters op straat is gezet. Een van de oorzaken daarvan is haar fret die ze in een kooitje houdt en altijd meeneemt. Maar ook haar eigenwijsheid speelt een aanzienlijke rol in haar grillige carrière. Hoe het zij, Fanny wordt als eerste aangenomen om in de revue op te treden met Anna Hunter, de grote ster van Chapman’s Paradise en de publiekstrekker. Onder de andere meisjes maakt ze al snel een vriendin, Clara Goldberg. Die heeft een onverklaarbare hekel aan miss Hunter. We maken kennis met regisseur Milburn die niet helemaal zuiver op de graad blijkt en we maken kennis met concurrenten, drankleveranciers en vastgoedtycoons. Kortom, in dit album wordt de toon gezet die veel doet verwachten. Het verhaal loopt lekker, de figuren worden heel organisch om beurten ingevoerd. Het tekenwerk is inspirerend en goed met veel gele tinten, veroorzaakt door het kunstlicht op de bühne en de straatlantaarns buiten. Kortom, Broadway heeft sfeer en dat is voor een strip als deze van eminent belang. Gaandeweg dit eerste deel krijg je als lezer in de gaten dat er van alles broeit. Dat maakt dat je aan het eind het album met tegenzin sluit omdat je eigenlijk dóór wil. Een betere aanbeveling is er niet!

Externe recensie, bron: STRIPINFO (link)
George en Lenny, twee broers met elk hun bezigheid, erven een cabaret in hartje New-York, gelegen in een van de meest onstuimige straten van de vrolijke jaren '20: Broadway. Walter Chapman, de jongste telg van de broers heeft op de bühne zelfmoord gepleegd. George en Lenny Chapman zitten met het dilemma: wat te doen met dit cabaret dat in hun handen geworpen werd. Ter ere van hun broer besluiten ze, ondanks een niet te versmaden voorstel van een immobiliënkantoor, om deze toch te heropenen. Het grote probleem: ze kennen totaal niets van de show-business. Anna Hunter, oudgediende van het cabaret, zou wel eens de oplossing kunnen zijn en deze stemt toe. Maar of dit DE oplossing is moet nog blijken.

Tegelijkertijd begaat Fanny in een ander cabaret de kwakkel van haar leven. Haar fret kan uit zijn kooi ontsnappen op het moment dat de burgemeester van New-York de danszaal vereerd met zijn bezoek. Tijdens haar achtervolging krijgt de burgemeester drank en eten over zich uitgestort. Fanny mag een andere job gaan zoeken.

Deze tweede reeks waar Djief en scenario en tekening verzorgt heeft zijn start niet gemist. De oorspronkelijk Franse versie is van 2014.
Een cover is de etalage van je verhaal en dat beseft Djief duidelijk. De sensuele dame (ondertussen weten we dat dit Fanny is) centraal geplaatst tegen een achtergrond van deels Broadway in al zijn pracht en praal en deels de schminktafel van het cabaret en alle belangrijke elementen staan samengeperst op één pagina.

Ook de inhoud bevat alle elementen om tot een zeer goede relaas uit te groeien. Er zit een goede dosis humor zowel als een portie intrige in, een mengeling die zorgen dat het verhaal vlot leesbaar houdt. Voeg daar de realistische tekeningen, de goed uitgewerkte achtergronden en het spelen met lichte en donkere kleuren die het thema accentueren, dan begrijpt je dat dit een zeer compleet verhaal is, zowel artistiek als vertelmatig.

Besluit: een zeer aangename verrassing die je laat uitkijken naar het tweede deel

- fluiten

Externe recensie, bron: STRIPSPECIAALZAAK (link)
American Dream
Dit eerste deel van het mooi getekende tweeluik Broadway, waarvan deel 2 in juni verschijnt, is het werk van Djief van wie bij Arboris het eerste deel van White Crows verscheen, maar het slot ervan nog niet. Hij is ook de tekenaar van de knappe fantasyreeks Godenschemering. Hij neemt ons mee naar het jaar 1929 naar die beroemde straat in New York waar musical, dans en cabaret, maar ook drama, hoop, falen, een streven naar succes, kortom de American Dream, de boventoon voeren.

We volgen het pad van Fanny, een meisje met onafscheidelijke fret (géén rat), die voortdurend de deur gewezen wordt omdat ze weer maar eens een optreden in het honderd liet lopen. Ze klopt op aanraden van een musicalster aan bij The Chapman's Paradise dat weldra zijn deuren heropent. Na de zelfdoding van Walter Chapman willen zijn broers Lenny en George de zaak voortzetten, maar ze hebben geen kaas gegeten van de cabaretwereld. Ze moeten hun vertrouwen in andere mensen stellen, willen ze weer een toonaangevende plek op de befaamde straat worden. Maar laten ze zich wel omringen door de juiste personen? Wat schuilde er achter de zelfmoord van Walter? En kan Fanny deze keer het tragische tij voor zich keren?

Fanny is het soort hoofdrolspelertje dat we graag hebben: sympathiek, enthousiast, vrolijk, een dromertje, een geloof in eigen kunnen en de koe bij de hoorns vattend als het haar tegenzit. Behalve voor een magnifiek portret van Broadway belicht Djief ook Fanny met de juiste spotlichten. De intriges die zich achter de schermen afspelen, zijn een beetje voorspelbaar, maar het wordt met zoveel liefde in beeld gebracht dat het niet deert. Integendeel, het volgende deel sluit het tweeluik af en we hebben nu al een honger naar meer.

DAVID STEENHUYSE
--- maart 2017


PRAAT MET ONS OP

FaceBook Twitter youtube

NIEUWSBRIEF




* verplicht veld

logoSilvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. Op deze website vind je onze uitgaven en kun je ze bestellen. Daarnaast vind je onze contactgegevens.


Privacy | Algemene verkoopvoorwaarden

De verkoop en verzending van bestellingen wordt verzorgd door SWP Producties.